Mail order onlarca yıldır hayatımızda yer alıyor. E-ticaretin yükselişiyle artık eskisi kadar popüler olmasa da evinin rahatlığından vazgeçmeden alışveriş yapmak isteyenler için hâlâ iyi bir seçenek olduğunu söyleyebiliriz.
Peki, mail order tam olarak nedir? Basitçe söylemek gerekirse, kart hamilinin iş yerine gitmeden mal ve hizmet almak, herhangi bir ödeme yapmak istemesi halinde, üye iş yerine gerekli bilgileri talimat olarak vererek posta, telefon veya faks aracılığıyla yapılan ödeme işlemidir. Modası geçmiş gibi görünse de mail siparişiyle gerçekleştirilen alışverişin; kolaylık, daha geniş ürün yelpazesi ve dünyanın her yerinden sipariş verebilme gibi avantajları bulunur.
Bu makalemizde mail order'ın ne olduğunu, ilk ne zaman kullanıldığını ve size nasıl fayda sağlayabileceğini keşfedeceğiz.
Mail order nedir? Nasıl yapılır?
Mail order, fiziken pos cihazının olmadığı durumlarda kredi kartınızı kullanabileceğiniz bir ödeme yöntemidir. Nerede olursanız olun, bulunduğunuz ortamdan direkt olarak ödeme işlemlerinizi gerçekleştirmenizi sağlar. Müşterilerin, bulundukları yerden ürünleri kolayca satın alabilmeleri için kolaylık sağlayan mail order, bu özelliğiyle zamanın sınırlı olduğu günümüz dünyasında önemli bir avantajdır.
Mail order süreci, ödeme öncesi kredi kartının fiziki olarak pos cihazında kullanılamamasından dolayı ödeme alacak şahsın ödeme yapacak şahsa bir mail order formu iletmesi ile başlar. Formda kişisel bilgiler, ödeme tutarı, tarih gibi alanlar yer alır. Ayrıca, formda ödeme yapılması için kredi kartı bilgileri; kart numarası, son kullanma tarihi ve güvenlik kodu istenir.
Form doldurulduktan sonra, ödeme yapacak şahsın imzası ve ödeme alacak firmanın kaşesi gerekmektedir. Ayrıca; firma, ödeme işlemi öncesi formda yer alan bilgileri doğrulamak adına şahsın nüfus cüzdanı fotokopisini de isteyebilir.
Mail order'ın avantajları
E-ticaretin yükselişiyle birlikte mail order, dünya çapındaki müşterilere kolaylık ve erişilebilirlik sunarak yıllar içinde giderek daha popüler hale geldi. Mail order’ın bazı avantajlarını şöyle sıralayabiliriz:
-Fiziksel mağazalarda bulunabilecek ürünlerden daha geniş bir ürün yelpazesi sunarak aralarından seçim yapılabilecek çok daha fazla seçenek barındırır.
-Kredi kartını fiziksel olarak kullanmadan, tahsilatın merkezden yapılabilmesi kolaylığını sağlar.
-Zaman tasarrufu sağlar.
-Ödemeler nakit gerçekleştiğinden dolayı borç riski taşımaz.
-Kart hamilleri dünyanın neresinde olursa olsun postayla, telefonla ya da faksla işlem yapmanın rahatlığını yaşar.
-Yüksek meblağlı ve büyük ölçekli satın almalar gerçekleştirmeye olanak verir.
-İş yeri sahipleri için müşteri sayısında ve ciroda artış sağlar.
-Aracısız bir işlem olduğu için yüksek maliyet gerektirmez.
Mail order’ın dezavantajları
Günümüzde birçok kişi alışveriş yapmak için, hâlâ mail order yöntemine güveniyor. Mail order ile alışveriş; kolaylık ve geniş bir ürün yelpazesi sunarken, ne yazık ki bazı dezavantajları da beraberinde getiriyor:
-Ödeme yapacak olan kişi ya da kurumun kredi kartı bilgileri alınır. Bu bilgilerin güvenli bir şekilde işlenmesi gerekir. Güvenlik açıkları ve kullanıcıların kart bilgilerini vermek istememeleri sebebiyle aşırı iş gücü ve zaman kayıpları yaşanabilir.
-Satın almadan önce ürünü fiziksel olarak göremez veya dokunamazsınız.
-Ürün tanıtıldığı gibi değilse veya beklentilerinizi karşılamıyorsa, hayal kırıklığı yaşayabilirsiniz.
-Acil bir ihtiyaç durumunda uzun teslimat süreleri de sorun yaratabilir.
Mail order fikrinin geçmişi
Bulunduğunuz yerden alışveriş yapma fikri dijital çağda nispeten yeni olsa da tarihi 19. yüzyıla kadar uzanıyor. Konsept, ilk olarak 1861 yılında, potansiyel müşterilere kataloglar göndererek insanların posta yoluyla alışveriş yapması için bir yol yaratan İngiliz girişimci Pryce Pryce-Jones tarafından tanıtıldı. Müşteriler, posta yoluyla sipariş verebiliyorlardı. Ürünler de demiryolu ile teslim ediliyordu. 20. yüzyılın sonlarında ise Sears ve Roebuck gibi büyük şirketler Amerika'da postayla sipariş katalogları göndermeye başladı ve perakende sektöründe devrim etkisi yarattı.