İş Hayatında Beden Dilinin Önemi: Hangi Hareket Ne Anlama Geliyor?

İş Hayatında Beden Dilinin Önemi: Hangi Hareket Ne Anlama Geliyor?

Beden dili sözel olmayan; fiziksel duruşumuzla, yüz ifadelerimizle, göz hareketlerimizle, jest ve mimiklerimizle kurduğumuz iletişim, karşı tarafa ilettiğimiz mesaj olarak tanımlanır. Duygu ve düşüncelerimizi iletişim kurduğumuz kişilere aktarmada son derece önemli olan beden dili, sözel iletişimimizi destekleyici bir rol oynar. Buna ek olarak, sözel iletişim kurulmayıp sessiz kalınan zamanlarda iletişimin olmadığını da söyleyemeyiz. Beden hareketlerimizle bilinçli veya bilinçsiz olarak karşı tarafa mesaj vermeyi sürdürürüz. Dolayısıyla beden dilimizle iletişimimiz devam eder.

Beden dili, günlük hayatımızda çevremizle kurduğumuz tüm iletişimlerimiz için önemli olmakla beraber iş hayatında daha da önemli bir hal alır. İş hayatımızda iletişime geçtiğimiz kişilerde farklı veya yanlış bir izlenim bırakmak yerine olumlu bir izlenim bırakmak istiyorsak hangi beden hareketlerimizin ne anlama geldiğini bilmemiz ve buna göre hareket etmemiz gerekir.

Peki, iş ortamımızda farkında olarak veya olmayarak yaptığımız hareketlerin anlamları neler? En sık kullandıklarımıza beraber göz atalım.

Tokalaşmak

İş hayatında biriyle tanışırken ilk olarak tokalaşırız ve hepimizin bildiği gibi ilk izlenim çok önemlidir. Burada dikkat etmemiz gereken noktalar; karşı tarafın elini çok sıkı veya çok gevşek sıkmamak, karşı tarafın elini acıtmamak, kısa süreli ve özgüvenli bir şekilde tokalaşmak olmalıdır.

Duruş ve oturuş şekli

Dik bir duruş ve oturuş güvenli, istekli olduğumuzu ifade edebilmemiz açısından önem taşır. Kambur durduğumuzda, omuzlarımızı düşürdüğümüzde hem özgüvensiz hem de yorgun ve isteksiz görünebilir veya işimizden memnun olmadığımız imajını verebiliriz.

El hareketleri

Konuşurken ellerimizi saklamak gergin olduğumuz hissiyatını yaratabilir. Aşırıya kaçmadan konuşmalarımızı destekler şekilde ellerimizi hareket ettirmek ise olumlu bir etki bırakabilir. Yaptığımız işin uzmanı olduğumuzu belli etmek, karşı tarafın bize güven duymasını sağlamak açısından avuç içlerimizi gösterebiliriz. 

Kolların duruşu

İletişime açık olduğumuzu ve karşı tarafın fikirlerine katıldığımızı gösterebilmemiz için kollarımızı bağlı tutmamaya özen göstermemizde fayda var. Aksi takdirde iletişimde olduğumuz kişi; söylediklerinin bizi ilgilendirmediğini, onunla aynı fikirde olmadığımızı, kendimizi iletişime kapattığımızı düşünebilir. Özellikle yeni tanıştığımız kişilerle konuşurken kollarımızı kavuşturmamaya dikkat etmeliyiz.

Göz teması

Göz teması kurmak iletişimde olmazsa olmazlar arasında yer alır fakat dozunu çok iyi ayarlamak gerekir. Karşımızdaki kişiyi rahatsız etmeden, aşırıya kaçmadan, uzun süreli direkt bakarak tehdit algısı yaratmadan, gözleri çok açmadan ve çok kısmadan kurulan göz teması; güven duygusu oluşturur, özgüvenli ve başarılı olduğumuz izlenimini verir. 

Baş hareketleri

Dinlediğimiz kişiyi başımızı sallayarak onayladığımızda onu dinlediğimizi ve takdir ettiğimizi, aynı fikirde olduğumuzu, sohbetten keyif aldığımızı göstermiş oluruz. Her zaman söz ile onaylamak yerine başımızı sallayarak desteklemek bizi antipatik olmaktan kurtaran bir harekettir fakat aşırıya kaçmamak gerekir.

Mimikler

Her hareketimizi olduğu gibi mimiklerimizi de doğru ve yerinde kullanmak önemlidir. Mimiklerimizi abarttığımızda, karşı tarafın bize güven duymasını engelleriz. Duygularımızı yansıtmaya yeterli olacak şekilde kontrollü mimikler ise konuşmamızı desteklemede bize oldukça yardımcı olabilir.

Saçla oynamak

Dikkat çeker derecede saçımızla oynadığımızda gergin olduğumuz, karşımızdaki kişiye odaklanmadığımız, ilgisiz olduğumuz mesajını veririz. İletişim kurduğumuz kişiyi önemsediğimizi, onu dinlediğimizi belli etmek için dikkatimizi tamamen karşımızdakine vermemiz ve saçımızla oynamaktan kaçınmamız en doğrusu olacaktır.

Saate bakmak

İletişimimiz sırasında sürekli saatimize baktığımızda; karşımızdaki kişiye saygı duymadığımız, onu umursamadığımız, sıkıldığımız, dinleyecek kadar vakit ayırmak istemediğimiz mesajını iletmiş oluruz ve iletişimlerimizde bunu yapmamaya çok ama çok dikkat etmemiz gerekir.

Nefes alıp vermek

Bazen heyecandan, işimize odaklanmaktan nefes alıp vermeyi unuturuz. Nefes teknikleri eğitimleri ise bu konuda yardımcı olabilir. Doğru ve ritmik şekilde nefes alıp verdiğimizde stres seviyemiz düşer, doğru kararlar alabilir ve karşımızdakilerle ılımlı bir iletişim kurabiliriz.

İlginizi Çekebilir

Yükleniyor...
Yükleniyor